måndag 14 mars 2011

Katt i behov av omedelbart omhändertagande, länsstyrelsen hänvisar till ideell förening

Följande anmälan kom in till Göteborgs Katthjälp. Efter att ha förklarad för anmälaren att vi inte hade några möjligheter att ta emot katten ville anmälaren att vi skickade vidare ärendet till länsstyrelsen.

-------- Ursprungligt meddelande --------
Ämne: RE: Stackars katt.
Datum: Wed, 9 Mar 2011 16:03:28 +0000
Från:                                                           
Till: Göteborgs Katthjälp <                                               >

Jag är en tjej som bor i Utby. I somras uppmärksammade jag en liten svart ungkatt som uppenbarligen var hemlös och bodde precis vis vägen. jag försökte ett flertal gånger närma mig den utan resultat, och lägga ut mat. När maten lämnades orörd trodde jag att den hade dött. Letade efter den en del utan resultat. Nu har jag sett den igen, vid vägkanten, eländigare än någonsin, fruktansvärt mager. Det är uppenbart att den lider och är i stor nöd.
Jag vet inte vad jag skall göra.

Bästa hälsningar                       .

Anmälaren hör sedan av sig till oss igen den 14 mars och meddelar följande:

          Hej igen.
Länsstyrelsen har nu kontaktat mig, men säger att det inte finns så mycket som de kan göra, då de exempelvis inte har kattburar. Enligt personen som jag talade med kan ni fånga in den, och först då katten är infångad så kan de eventuellt överta ansvaret.

När vi kontaktar länsstyrelsen för att höra deras version så svarar man följande:

Ämne:     SV: Begäran att ta del av handlingar
Datum:     Fri, 1 Apr 2011 08:12:50 +0200
Till:     Göteborgs Katthjälp

Hej

Vi kontaktade                 via telefon och samtalet slutade med att                skulle kontakta Katthjälp eller motsvarande förening.

Med vänliga hälsningar,
Länsstyrelsen V Götaland

Det är ett väldigt märkligt sätt att handlägga ett djurskyddsärende, att komma fram till att anmälaren, som av en ideell förening blir upplyst om att länsstyrelsen är den myndighet som har ansvar för djurskyddstillsyn, skulle kontakta en ideell förening för hjälp med en katt som är av behov av omedelbart omhändertagande, något som länsstyrelsen enligt lag har det yttersta ansvar för att så ska ske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar